Sprawy meldunkowe
Informacja na temat zmian
dotyczących spraw meldunkowych
W dniu 01.03.2015r. weszła w życie ustawa z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności (t.j. Dz. U. z 2016r. poz. 722 ze zm.).
Wprowadza ona szereg ułatwień w realizacji obowiązku meldunkowego:
- wprowadzono możliwość automatycznego wymeldowania przy zameldowaniu w nowym miejscu;
- wprowadzono możliwość dopełnienia obowiązku meldunkowego przez ustanowionego pełnomocnika;
- zniesiono obowiązek zameldowania obywateli polskich, obywateli UE, obywateli państw EFTA – stron EOG oraz obywateli Konfederacji Szwajcarskiej na pobyt czasowy nie przekraczający trzech miesięcy;
- zlikwidowany został obowiązek meldunkowy wczasowiczów i turystów;
- odstąpiono od konieczności zgłaszania przy dopełnianiu obowiązku meldunkowego informacji o wykształceniu, obowiązku wojskowym oraz przedkładania wojskowego dokumentu osobistego;
- wydłużono termin na realizację obowiązku meldunkowego z 4 do 30 dni;
- wydłużono z 3 do 6 miesięcy okresy wyjazdów zagranicznych podlegających zgłoszeniu w organie ewidencji ludności;
- zlikwidowano obowiązki właścicieli, dozorców, administratorów nieruchomości oraz zakładów pracy do weryfikowania wypełniania obowiązku meldunkowego przez mieszkańców lub pracowników;
- zniesiono sankcje karne dla obywateli polskich, obywateli UE, obywateli EFTA – stron EOG oraz obywateli Konfederacji Szwajcarskiej za niedopełnienie obowiązku meldunkowego;
Ustawa ta określa także, że od dnia 1 stycznia 2018r. zlikwidowany zostaje obowiązek meldunkowego dla obywateli polskich i cudzoziemców. Z tą datą zlikwidowane zostaną także rejestry mieszkańców oraz rejestry zamieszkania cudzoziemców.