2011-06-24
Przyznanie statusu zakładu pracy chronionej
Warunki, jakie należy spełnić przy załatwianiu sprawy
Zgodnie z art. 28 ustawy, pracodawca prowadzący działalność gospodarczą przez okres co najmniej 12 miesięcy, zatrudniający nie mniej niż 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i osiągający wskaźniki zatrudnienia osób niepełnosprawnych, o których mowa w pkt 1, przez okres co najmniej 6 miesięcy, uzyskuje status pracodawcy prowadzącego zakład pracy chronionej, jeżeli:
- wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi:
- co najmniej 50%, a w tym co najmniej 20% ogółu zatrudnionych stanowią osoby zaliczone do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, albo
- co najmniej 30% niewidomych lub psychicznie chorych, albo upośledzonych umysłowo zaliczonych do znacznego albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności;
- co najmniej 50%, a w tym co najmniej 20% ogółu zatrudnionych stanowią osoby zaliczone do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, albo
- obiekty i pomieszczenia użytkowane przez zakład pracy:
- odpowiadają przepisom i zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy,
- uwzględniają potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy, pomieszczeń higienicznosanitarnych i ciągów komunikacyjnych oraz spełniają wymagania dostępności do nich,
- odpowiadają przepisom i zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy,
- jest zapewniona doraźna i specjalistyczna opieka medyczna, poradnictwo i usługi rehabilitacyjne;
- wystąpi z wnioskiem o przyznanie statusu pracodawcy prowadzącego zakład pracy chronionej.
Jakie dokumenty należy złożyć
wniosek pracodawcy adresowany do Wojewody Zachodniopomorskiego, zawierający:
- dokładną nazwę i adres zakładu ( z podaniem siedziby i miejsc wykonywania działalności gospodarczej)
- informację o prowadzonej działalności gospodarczej (branża, profil produkcji, itp.),
- informację o zatrudnionych osobach niepełnosprawnych (rodzaje schorzeń),
- tabele ilustrujące zatrudnienie celem udokumentowania prawidłowości wyliczenia wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych – za okres co najmniej 6 m-cy poprzedzających datę złożenia wniosku (wg wzoru zamieszczonego w załączniku nr 1)
- oryginał decyzji Państwowej Inspekcji Pracy – Okręgowego Inspektoratu Pracy potwierdzającej, że obiekty i pomieszczenia użytkowane przez zakład pracy odpowiadają wymogom określonym w art. 28 ust. 1 pkt 2 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
- informację o sposobie zapewnienia doraźnej i specjalistycznej opieki lekarskiej oraz poradnictwa i usług rehabilitacyjnych (kopie: umów o pracę z personelem medycznym wraz z zaświadczeniami o uprawnieniach do wykonywania zawodu, a w przypadku zatrudnienia pielęgniarki prowadzącej indywidualną praktykę zezwolenie na wykonywanie tej praktyki wydane przez właściwą ze względu na miejsce wykonywania praktyki Okręgową Radę Pielęgniarek i Położnych : umowy zawartej ze specjalistyczną placówką świadczącą opiekę medyczną i rehabilitacyjną wraz z wykazem tych usług, a w przypadku prowadzenia przez zakład własnej przychodni również decyzję wojewody o wpisie do rejestru podmiotów leczniczych, przy czym pielęgniarka zatrudniona w takiej przychodni nie musi posiadać zezwolenia, o którym mowa wyżej), a także oświadczenie o zapewnieniu dowozu pracowników do lekarzyi na zabiegi rehabilitacyjne,
- kopię wyciągu z Krajowego Rejestru Sadowego o wpisaniu spółki lub spółdzielni do odpowiedniego rejestru sądowego oraz odpis aktualny z tego rejestru, lub zaświadczenie aktualne o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, a w przypadku prowadzenia działalności podlegającej koncesjonowaniu - koncesję na prowadzenie działalności gospodarczej wydaną przez odpowiedni organ ,
- kopię aktualnego zaświadczenia Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego o nadaniu numeru REGON,
- kopię decyzji Urzędu Skarbowego w sprawie nadania numeru identyfikacyjnego podatnika (NIP) oraz kopię aktualnego wniosku o potwierdzenie nadania NIP (druk NIP-5),
- dowód uiszczenia opłaty skarbowej.
Dokumenty załączone do wniosku winny zostać uwierzytelnione przez osobę uprawnioną do reprezentacji podmiotu.
W jakim terminie załatwiana jest sprawa
Termin załatwienia sprawy wynosi do 30 dni.
Gdzie należy złożyć dokumenty
Wydział Zdrowia i Polityki Spolecznej
Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie
ul. Wały Chrobrego 4
72-502 Szczecin
Od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 15.00
pokój 140
tel. 91 43-03-490,
fax 91 43-35-531
Tryb odwoławczy:
Stronie przysługuje odwołanie do Ministra Pracy i Polityki Społecznej za pośrednictwem Wojewody Zachodniopomorskiego w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.
Opłaty:
Opłata skarbowa od czynności urzędowych:
- wydania decyzji administracyjnej - 10,00 zł
- od odpisu, wypisu, kopii - 5,00 zł (od każdej pełnej lub zaczętej stronicy )
- od zaświadczenia - 17,00 zł
Wpłaty należy dokonać:
- gotówką w kasach Urzędu Miasta Szczecina, Pl. Armii Krajowej 1
- w formie bezgotówkowej na rachunek bankowy:
Urząd Miasta Szczecin, Pl. Armii Krajowej 1, 70-456 Szczecin
20 1020 4795 0000 9302 0277 9429
tytułem: „opłata skarbowa za .............”
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573)
- Ustawa z dnia 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2014 r., poz. 1628 z późn. zm.).
Lista załączników:
Typ | Plik załącznika |
Wykaz zpch 20.06.2022 r. rozmiar pliku: 166.8 kB, typ pliku: *.pdf, zmodyfikowany: 2022-06-20 11:08:29 |